316 - provocerande konst

Det är mycket debatter om saker och ting nuförtiden, allt ska vridas och vändas på och när man har väl vänt och vridit på allt vänder man ut och in och gör samma sak igen.
Det är säkert ett samtida beteende att göra så, men ibland blir det väl lite väl mycket, givetivs är det bra att man gör det, men när det gäller visa saker blir det något överdrivet.
Kan inte vissa saker bara få vara.
Konst är något relativt, något som betraktaren själv tolkar, det finns aboslut inga rätt och fel däremot kan vi om en majoritet tycker samma säga att det antagligen är så, men vi kan aldrig säga att det absolut är så.
I mina ögon handlar konst om att våga tänja på gränser, därför är konst något som varar för ögonblicket, när du töjt tillräckligt länge är det inte längre starkt nog att kunna kallas konst.
Just därför är jag något irriterad på den debatt som blossat upp nu ang. de två konstprojekt som några elever på konstfack utfört.

De har provocerat sin samtid och fått en reaktion, deras metoder kanske kan ifrågasättas men det jue just vad konst handlar om. Dock bör de vara medvetna om att de får stå för vad de gör och det tror jag faktiskt båda dessa konstnärer gör, problemet är bara det att media har fått lite för stor roll i själva tyckandet, vilket gör att den här typen av debatt går för långt.
Jag säger inte att jag försvarar vad de gör, jag blir själv provocerad av båda verken, men för mig är själva provokationen just det som är konst, om någon gör något liknande om tio år kommer folk bara att rycka på axlarna och tänka "men kom med något nytt"
Skulle det nu vara så att vårt kära rättsystem anser att båda dessa konstnärer har gjort något fel och att de bekostat samhället då får de väl vara så, men det är fortfarnade konst och har sagt något om samhället som vi kanske inte skulle tänkt på annars.

Det var bara lite tankar jag hade...
Jag lyssnar fortfarnade på popsicle. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0